e) Opravy chýb v zmluve bez opravnej doložky
Významná zmena v porovnaní s právnou úpravou pred novelizáciou katastrálneho zákona sa týka inštitútu opravnej doložky. Pred novelizáciou bolo v niektorých prípadoch nutné vykonať opravu chýb (v písaní, počítaní a iných zrejmých nesprávností) tzv. opravnou doložkou.
Samotný proces opravy doložkou bol značne zdĺhavý, keďže všetci účastníci zmluvy sa museli dostaviť na príslušný okresný úrad odbor katastrálny, kde v spolupráci so zamestnancom úradu vykonali opravu chýb. Novelizáciou katastrálneho zákona došlo k úplnému vypusteniu inštitútu opravnej doložky.
Jediným legitímnym prostriedkom, ktorým možno vykonať v zmluve opravu chýb, zostal dodatok k zmluve (§ 42 ods. 4 katastrálneho zákona). V prípade vykonania opravy dodatkom sa nemusia všetci účastníci zmluvy dostaviť na príslušný okresný úrad. Stačí, ak všetci účastníci zmluvy uzatvoria dodatok a tak vyjadria vôľu vykonať opravu. Ďalej je už na dohode účastníkov, ktorý z nich podá uvedený dodatok príslušnému úradu. Výnimku predstavuje zmluva vyhotovená vo forme notárskej zápisnice. Oprava takejto zmluvy musí byť vykonaná v súlade s Notárskym poriadkom, a to notárskou doložkou na konci textácie zmluvy.
f) Zmeny na úseku elektronizácie a doručovania v konaní
V prípade doručovania fyzickým osobám, ktoré nemajú adresu registrovanú v registri obyvateľov Slovenskej republiky, a súčasne neuviedli ich adresu na doručovanie v tuzemsku, sa po novom využíva tzv. fikcia doručenia. Príslušný okresný úrad je povinný predmetnú písomnosť, ktorá má byť doručená, oznámiť zverejnením na svojej úradnej tabuli a webovom sídle. Takéto oznámenie predstavuje spôsob doručovania adresátovi. Uplynutím 15-teho dňa od zverejnenia oznámenia nastáva fikcia doručenia a na písomnosť sa hľadí ako na doručenú, aj keď sa o nej adresát nedozvedel.
Novelizáciou došlo aj k istým zmenám v elektronickom oznámení návrhu na vklad. Po novom je možnosť podať oznámenie k návrhu na vklad vzťahujúce sa aj na návrhy podané v elektronickej podobe (nielen v listinnej ako tomu bolo doteraz).
Dôležité je však poznamenať, že oznámenie o návrhu na vklad má len informatívny charakter, a teda nevyvoláva žiadne právne účinky. Jeho výhoda však spočíva najmä v možnosti zníženia správneho poplatku za podanie návrhu na vklad. Podaním oznámenia sa cena správneho poplatku znižuje o 15 eur. To znamená, že ak účastník podá návrh na vklad v elektronickej podobe a cena správneho poplatku je vo výške 33 eur, podaním oznámenia sa jeho cena znižuje o 15 eur. Výsledná cena správneho poplatku bude 18 eur.
Takéto oznámenie však platí len 90 dní. Ak teda návrh na vklad nebude podaný v tejto lehote, na oznámenie o návrhu na vklad sa neprihliada a poplatok sa platí v plnej výške.
V súvislosti s elektronickým podaním návrhu je dôležité poznamenať, aby bolo možné poplatok za návrh podaný v elektronickej podobe znížiť o 50 %, je nutné k takémuto návrhu priložiť všetky prílohy v elektronickej podobe.
g) Lehoty v katastrálnom konaní po novom
Z hľadiska novelizácie dĺžky lehôt v katastrálnom konaní došlo k jednej zásadnej zmene. Skracuje sa lehota na výmaz záložného práva z pôvodných 60 kalendárnych dní na 5 pracovných dní odo dňa začatia konania.
Ďalšia významná zmena súvisí s lehotami vkladového a záznamového konania. Z dôvodu zvýšenia výskytu prieťahov v katastrálnom konaní došlo k rozšíreniu kompetencie predsedu úradu. Aby sa predišlo prípadnému nedodržaniu lehoty na vykonanie záznamu alebo vkladu, môže predseda úradu v určených konaniach na určitý čas rozhodnúť o tom, že v konaní o zázname alebo vklade bude konať iný okresný úrad odbor katastrálny. Dôležité je poznamenať, že v prípadné rozhodnutia predsedu úradu o presunutí konania na iný úrad nebude mať táto skutočnosť vplyv na plynutie lehôt pôvodných konaní. V praxi to znamená, že ak po podaní návrhu na vklad u jedného príslušného úradu dôjde na základe rozhodnutia predsedu k presunutiu konania na iný úrad, 30 – dňová lehota na vydanie rozhodnutia o povolení vkladu zostane zachovaná.
Významnou skutočnosťou je aj pripravovaná zmena spočívajúca v možnosti elektronického podania návrhu na vykonanie záznamu. Ak účastník využije túto možnosť, úrad vykoná záznam do 30 dní od doručenia elektronického návrhu. Pripravovaná novela nadobudne účinnosť 1.10.2019.
h) Zmeny na úseku zverejňovania a sprístupňovania údajov
Novelizáciou katastrálneho zákona bolo vypustené ustanovenie o verejnosti katastrálneho operátu. Táto skutočnosť však nebude mať vplyv na doterajší verejný prístup k dátam katastrálneho operátu. Na druhej strane pribudol inštitút zavedenia údaja o cene nehnuteľností, čím došlo k rozšíreniu údajov, ktoré by mohli byť verejne prístupné. Preto pribudli obmedzenia v sprístupňovaní najmä v tejto oblasti. S inými obmedzeniami sa môžeme stretnúť v prípade zverejnenia rodného čísla a iného identifikátora cudzincov a v prípade zverejňovania zbierky listín.
Najvýraznejšie obmedzenie môžeme pozorovať práve v prípade sprístupňovania listín uložených v zbierke listín. Po novelizácií katastrálny zákon (§ 68 ods. 3) uvádza len taxatívny výpočet osôb oprávnených k prístupu k takýmto listinám. Jedná sa najmä o vlastníka alebo inú oprávnenú osobu, ich právnych predchodcov, právnych nástupcov a iné oprávnené osoby uvedené v predmetnom ustanovení. Za pozornosť stojí fakt, že aj týmto oprávneným osobám sa sprístupňujú len listiny, v ktorých vystupujú ako účastníci právneho úkonu alebo ako osoba, ktorej sa verejná listina alebo iná listina bezprostredne týka (môže sa jednať o vecné bremená, prípadne nájomné vzťahy). Výnimka nastáva v prípade spoluvlastníka, ktorý aj keď nie je priamym účastníkom zmluvy, má právo nahliadnuť do kúpnych zmlúv o prevode nehnuteľnosti svojich spoluvlastníkov v záujme ochrany predkupného práva spoluvlastníka.
S novým inštitútom zverejňovania cien nehnuteľností súvisí aj výrazné obmedzenie prístupu k týmto informáciám. Údaje o cenách teda nie sú verejne prístupné na internetovom portáli katastra. Naopak tieto údaje sa poskytujú len na základe žiadosti, a to oprávneným osobám podľa § 68 ods. 2 katastrálneho zákona. Takouto oprávnenou osobou je najmä vlastník nehnuteľností ale aj osoby, ktoré tieto údaje vyžadujú na účely plnenia úloh podľa osobitných predpisov, štátne orgány a iné osoby podľa vyššie uvedeného ustanovenia.
Pre efektívnejšiu správu svojich nehnuteľností bol pre vlastníkov novelizáciou zavedený inštitút súpisu nehnuteľnosti. Zjednodušene, súpis nehnuteľností je súhrn údajov z katastra viažucich sa k jednému vlastníkovi. Na požiadanie môže vlastník požiadať príslušný okresný úrad odbor katastrálny o vyhotovenie súpisu nehnuteľností, ktoré sa viažu len k jeho osobe. Takýto súpis môže byť vyhotovený pre jedno katastrálne územie alebo aj pre územie celého Slovenska. Okrem vlastníka sú oprávnené žiadať súpis nehnuteľností aj iné osoby podľa § 68 ods. 3 katastrálneho zákona a tie, ktoré k tomu splnomocňuje osobitný predpis.
Dominika Ištvánová, advokát
02.08.2019